سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ازهر زمان ازهرمکان
بزرگترین سایت علمی و تفریحی
به سایت ما خوش آمدید


قانون انبساط و انقباض بیان می کند که : افزایش دما باعث افزایش حجم مواد و کاهش دما سبب کاهش حجم آن ها می شود. بنابراین وقتی حجم ماده ای در اثر گرم شدن افزایش یابد می گوئیم منبسط شده است. و وقتی حجم آن در اثر سرد شدن کاهش یابد، می گوئیم منقبض شده است.

چگونگی درجه بندی کردن دما سنج: مخزن دما سنج را در ظرف یخ در حال ذوب شدن می گذارند. در این حالت سطح مایع دماسنج در هر نقطه ای که قراربگیرد به عنوان صفر در نظر می گیرند و سپس مخزن دماسنج را در بخار آب جوش و فشار هوای کنار دریا قرار می دهند.
در این حالت سطح مایع درون لوله ی دماسنج در هر نقطه ای که قرار بگیرد آن نقطه را به عنوان 100 در نظر می گیرند. سپس فاصله ی بین صفر تا 100 را به 100 قسمت مساوی تقسیم می کنند و بر هر قسمت را یک درجه می نامند. این نوع درجه بندی را مقیاس سلسیوس می گویند.
سلیسیوس نام مخترع این نوع درجه بندی دما سنج است. نام دیگر این نوع درجه بندی سانتی گراد است. سانتی گراد به معنای صد بخشی است.
قانون انبساط و انقباض یک قانون علمی است. بعضی از قانون های علمی استثنا هم دارند. به جز آب مواد دیگری هم وجود دارند که بر خلاف قانون انبساط و انقباض رفتار می کنند
اما نقش و اهمیت این مواد در زندگی و طبیعت به اندازه آب نیست.

انبساط مواد گوناگون : در اطراف ما مواد گوناگونی وجود دارند. این مواد دارای ویژگی ها و حالت های متفاوتی هستند. حالت ها و ویژگی های هر ماده به ساختار مولکولی و اتمی آن ماده مربوط می شود.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 مهر 19 :: 12:51 صبح

راز مثلث برمودا
در اقیانوس اطلس، منطقه شگفت انگیزی وجود دارد که تاکنون، تعداد زیادی از هواپیماها و کشتی ها، بی آنکه نشانه ای از خود برجای گذارند، به طرز اسرارآمیزی در آنجا ناپدید شده اند.
این منطقه مرگبار که اصطلاحا «مثلث برمودا» یا «مثلث شیطان» نامیده می شود، از شمال به جزیره «برمودا» از باختر به « فلوریدا» و از سوی خاور به نقطه ای از اقیانوس اطلس محدود میشود. حوادث شگفت انگیزی که در این نقطه از عالم اتفاق افتاده، دانشمندان را بر آن داشته است تا در « مثلث برمودا» به مطالعه و کاوش بپردازند و در رابطه با این حوادث، نظریات گوناگون ارائه دهند، ولی این کوشش ها، تا کنون کمکی به حل معما نکرده است.                                                                                                                               موقعیت مثلث برمودا
مثلث برمودا واقعا یک مثلث نیست، بلکه شباهت بیشتری به یک بیضی (و شاید هم دایره‌ای بزرگ) دارد که در روی بخشی از اقیانوس اطلس در سواحل جنوب شرقی آمریکا واقع است. راس آن نزدیک برمودا و قسمت انحنای آن از سمت پایین فلوریدا گسترش یافته و از پورتوریکو گذشته ، به طرف جنوب و شرق منحرف شده و از میان دریای سارگاسو عبور کرده و دوباره به طرف برمودا برگشته است. طول جغرافیایی در قسمت غرب مثلث برمودا 80 درجه است، بر روی خطی که شمال حقیقی و شمال مغناطیسی بر یکدیگر منطبق می‌گردند. در این نقطه هیچ انحرافی در قطب نما محاسبه نمی‌شود.
وینسنت گادیس که مثلث برمودا را نامگذاری کرده، آن را به صورت زیر توصیف می‌کند: « یک خط از فلوریدا تا برمودا ، دیگری از برمودا تا پورتویکو می‌گذرد و سومین خط از میان باهاما به فلوریدا بر می‌گردد. »                                                                                                  مشاهدات و گزارشات
در بیشتر اتفاقات مثلث برمودا ، اکثر هواپیماها در حالی ناپدید شده‌اند که تماس رادیویی خود را با ایستگاههای مبدا و مقصدشان تا آخرین لحظه حفظ کرده‌اند و یا برخی دیگر در لحظات آخر پیامهای غیر عادی مخابره کرده‌اند که حاکی از عدم کنترل آنان بر روی دستگاه و ابزارها بوده است و یا چرخش عقربه‌های قطب نما به دور خود و تغییر رنگ آسمان اطراف به زردی و مه آلودی ، آن هم در روز صاف و آفتابی و یا تغییراتی غیر عادی در آبها که تا لحظاتی قبل آرام بوده‌اند، بدون بیان هیچ دلیل روشنی از چگونگی این وقایع.
این پیامها رفته رفته ضعیف‌تر و غیرقابل تشخیص‌تر شده و یا سریعا قطع شده‌اند. دقیقا مثل اینکه چیزی ارتباط رادیویی را قطع کرده باشد و یا چنانچه اظهار عقیده شده، در حال دور شدن و عقب رفتن از فضا و زمان بوده و دورتر و دورتر شده‌اند. در برخی موارد گزارشها حاکی از آن بود که نوری ناشناخته و غیر قابل تشریح روئیت شده است. همچنین توده سیاه و تاریکی در سطح دریا که پس از مدتی ناپدید شده ، در جریان اتفاقات مزبور گزارش شده است.
در مواردی هم گزارش شده که نقطه تاریک بزرگی در میان ستارگان در آسمان دیده شده که نوری متحرک از طرف زمین به آن قسمت وارد شده و سپس هر دو ناپدید شده‌اند. در تمام مدت دیده شدن تاریکی ، دستگاهها و سایر ابزارهای قایق‌های ناظر از کار افتاده بودند که پس از رفع تاریکی آسمان ، دوباره شروع بکار کرده‌اند.
در یک مورد هم پیامی عجیب از یک کشتی باری ژاپنی بدین مضمون دریافت گردید. "خطری همانند یک خنجر هم اکنون ... به سرعت می‌آید ... ما نمی‌توانیم فرار کنیم ..." در هر حال بدون اینکه مشخص شود خنجر چه بود،                                                             مثلث برمودا




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 مهر 19 :: 12:35 صبح

کاتالیزور (به انگلیسی: Catalysis) یا آسان‌گر [1] ماده‌ای را می‌گویند که اگر به مخلوط واکنشی افزوده شود، سرعت رسیدن ماده به حالت تعادل در سیستم را، بدون آنکه خود دستخوش تغییر شیمیایی پایدار شود تغییر می‌دهد و معمولاْ آن‌را افزایش می‌دهد[2]. کاتالیزورها ممکن است همگن یا ناهمگن باشند ولی معیارهای زیر در تمامی آنها صدق می‌کند:

گرچه کاتالیزور بر سرعت واکنش اثر می‌گذارد، اما نمی‌تواند موقعیت تعادل را در یک واکنش برگشت‌پذیر تغییر دهد.
به طور نظری، کاتالیزور را می‌توان بدون آنکه دستخوش تغییر شیمیایی شود در پایان واکنش بدست آورد، هرچند ممکن است از لحاظ فیزیکی تغییر کرده‌باشد.

به عنوان مثال:از گرد فلز نیکل به عنوان یک کاتالیزور برای تبدیل روغن مایع به روغن جامد استفاده می شود.




موضوع مطلب :

چهارشنبه 91 مهر 19 :: 12:1 صبح

 

برای شروع در ابتدا مشخصات این سلاح خوش دست را نمایش داده اما ما بر طبق روال معمول خود به تشریح این سلاح می پردازیم و در ادامه مشخصات و تصویر این سلاح را با هم خواهیم دیدمترجم:برای شروع به نظرم بهتره روال این سایت رو کمی تغییر بدیم)

(حالا ادامه میدیم):
زیگ(sig) 516 از سری سلاح های ساخت کارخانه زیگ زاور میباشد.در واقع این سلاح از تاکتیکی ترین سلاح های ساخت این کارخانه ی بین المللیست.این سلاح در درجه اول برای بازار امریکا در نظر گرفته شده و دو نسخه نیمه اتوماتیک آن برای اجرای قانون(مترجم:پلیس)و بازار غیر نظامی در نظر گرفته شده است.
زیگ 516 از لحاظ عملکرد و ساختمانی به خانواده ام 16 و ای آر 15 می باشد اما در قسمت عملکرد رگولاتور گاز و پیستون قابل تنظیم آن کمی متفاوت تر و پیشرفته تر نسبت به دو سلاح ام 16و ای ار 15 است.
این امکان وجود دارد که این سلاح جای همه سلاح های سازمانی ارتش ایالت متحده را بگیرد.هم اکنون نیز سلاح زیگ 516 در حال رقابت با سلاح کاربین ام 4 نیز می باشد.
سلاح زیگ 516 از لحاظ پیکر بندی شبیه به ام 16 و ای ار 15 میباشد و همانند همین سلاح ها از الیاژ الومینیوم و با استفاده از یک سری پینها دو طرف بدنه به هم بسته می شوند.
دقت تیراندازی در هر دو نسخه از سلاح 18 اینچ میباشد.
دو نسخه از این سلاح وجود دارد:مدل پاترول و مدل مارکسمن.
قنداق ان تلسکوپی و قابل تنظیم میباشد(مترجم:در مدل پاترول)
در تصاویر که نمایش داده شده فاقد دستگیره حمل می باشد اما قابل نصب هست.
سایت نشانه روی آن در صورت فاقد دستگیره حمل و یا دوربینهای نشانه روی بسیار کوچک می باشند.
و حال مشخصات:
نمونه ها:1-پاترول.2-مارکسمن
کالیبر:در نمونه پاترول:کالیبر ناتو(مترجم:45×5.56)در نمونه مارکسمن:0.223 رمینگتون
عملکرد:پیستون گاز(رگولاتور گاز قابل تنظیم)کورس کوتاه.و قفل بسته
طول کلی:درنمونه اول:920تا947 م م.در نمونه دوم:914تا1003 م م
طول قبضه:نمونه اول:16 اینچ.نمونه دوم:18 اینچ
وزن منهای خشاب:3.3 کیلوگرم.در مدل مارکسمن:3.5 کیلوگرم
نرخ آتش:در مدل اول:750 الی 900 گلوله در دقیقه.در مدل مارکسمن:لیست نشده(n/a)
فضای خشاب:3 گلوله
تصاویر:

مدل پاترول




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 مهر 18 :: 1:18 عصر

ساخت این استخر که در سال 2016 میلادی کامل خواهد شد در ارتفاعی معادل با طبقه سی و هشتمین و در فاصله بین ساختمان دو برج ساخته خواهد شد. این برج مسکونی در منطقه «بیشان» سنگاپور چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای را برای ساکنان این ساختمان و ساختمان‌های اطراف آن بوجود می‌آورد.

 




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 مهر 18 :: 1:17 عصر

نمی توان تاریخ دقیقی برای پیدایش هنرهای رزمی ذکر کرد. اما می توان تصور کرد که اگر هنرهای رزمی را مجموعه مهارت هایی جهت افزایش توانایی های بشر برای دفاع از خود درنظر بگیریم قدمت آن با قدمت تاریخ برابری می کند. با این حال پیدایش این هنرها به آن شکلی که ما امروز می شناسیم را به چندهزار سال قبل و معبد شائولین واقع در چین منتسب می کنند. هنرهای رزمی ارتباط عمیقی با تفکرات، مذهب و فرهنگ شرق داشته و در کنار افزایش مهارت های جسمی به رشد روحی و معنوی هنرجویان نیز می پردازد. البته امروزه ما بیشتر با ورزش های رزمی روبرو هستیم که در حقیقت شکل ساده شده ای از هنرهای رزمی هستند و در اکثر آنها خصوصا در رشته های رقابتی آنچنان اثری از آن بخش معنوی به چشم نمی خورد. هم هنرهای رزمی و هم ورزش های رزمی به علت فواید بیشمار خصوصا تاثیر بر سلامت جسمانی، افزایش اعتماد به نفس و خودباوری و... از محبوبیت زیادی در دنیا برخوردارند. هنرهای رزمی را معمولا به دو دسته هنرهای رزمی سخت یا بیرونی، و هنرهای رزمی نرم یا درونی تقسیم می کنند                                                                                     هنرهای رزمی سخت یا بیرونی 

در این دسته از هنرهای رزمی بیشتر به جنبه بیرونی و فیزیکی هنرجو توجه شده و به روی افزایش قدرت جسمی تاکید می شود.

از جمله این رشته ها می توان به جوجیتسو، موی تای، کیک بوکسینگ، نینجوتسو، کاراته, کیوکوشین و ... اشاره کرد.                             هنرهای رزمی نرم یا درونی 

در این دسته از هنرهای رزمی بیشتر به پرورش و در اختیار گرفتن نیروهای درونی که به نیروی چی معروف است و گفته می شود از نقطه‌ای به نام تان تین سر چشمه گرفته و در تمام بدن پخش می‌شود تاکید می شود. برخی از هنرهای رزمی چینی مثل تای چی از این دسته از هنرهای رزمی هستند. البته باید توجه داشت که در اکثر هنرهای رزمی هم به جنبه بیرونی و هم به جنبه درونی توجه می شود اما تاکید سبک های مختلف بر یکی از این دو باعث بوجود آمدن این تقسیم بندی شده است.                                             هنرهای رزمی ترکیبی 

این روزها از هنرهای رزمی ترکیبی یا MMA هم بسیار می شنویم. MMA مخفف عبارت "Mixed Martial Arts" است که در فارسی به «هنرهای رزمی ترکیبی» ترجمه و به همین عنوان رایج شده است. درواقع تفکر ترکیب هنرهای رزمی و تکنیک های مختلف آنها با هم، سابقه ی دیرینه ای دارد. اکثر اساتید کهن هنرهای رزمی به خوبی به مزایای مطالعه هنرهای رزمی گوناگون و کامل تر کردن تکنیک های سبک خودشان از این طریق آگاه بودند. در عصر حاضر هم می توان گفت این تفکر(ترکیب رشته های مختلف رزمی) بین سالهای 1960 تا 1970 توسط بروس لی گسترش پیدا کرد. همانطور که اشاره شد، این تفکر ایده ی جدیدی نیست و اگرچه حاصل آن از لحاظ معنی و مفهوم همان MMA است، اما تا به حال کمتر از این عنوان برای آن استفاده شده است. درمقابل، چیزی که امروزه به آن می گوییم MMA ، مجموعه مسابقاتی است که در آنها از تکنیک های مختلف هنرهای رزمی استفاده می کنند. درواقع تعریف دیگری که می توان برای MMA ارائه کرد، ترکیب کردن قوانین مسابقات(که البته خود به خود مخلوط کردن تکنیک ها را هم شامل می شود) متفاوت رزمی با هم است. برای مثال در مسابقات« تکواندو» گلاویز شدن با حریف ممنوع است، برعکس در «جودو» مشت و لگد زدن مجاز نمی باشد، حالا اگر محدودیت های قوانین این دو رشته را بگذاریم کنار و تکنیک هایشان را با هم ترکیب کنیم، حاصل کار می شود مسابقاتی که در آن هم مشت و لگد و هم تکنیک های گلاویزی و خاک مجاز است؛ چیزی تقریبا شبیه به همان مسابقاتی که به آن می گویند MMA ! خلاصه اینکه امروزه وقتی گفته می شود MMA، مقصود عموما مسابقاتی که با حداقل محدودیت ها برگزار و تقریبا استفاده از بیشتر تکنیک ها در آن آزاد است. این مسابقات عموما بر روی یک سکوی هشت ضلعی که دور آن با توری های فلزی پوشیده شده است برگزار می شوند. باید به این نکته هم توجه کرد که MMA اگرچه از لحاظ تکنیکی پیوند ناگسستنی با هنرهای رزمی دارد اما با فلسفه هنرهای رزمی فاصله زیادی دارد و خیلی از اساتید هنرهای رزمی با توجه به خشونت موجود در این مسابقات، آن را تایید نمی کنند. مسابقات MMA چند سالی است با توجه به رسانه ای شدن طرفدران زیادی پیدا کرده است. از بزرگترین برگزارکنندگان این مسابقات می توان به تشکیلات UFC اشاره کرد که مرکز آن در ایالات متحده آمریکاست. این مسابقات در امریکا، برزیل و ژاپن بیش از دیگر کشورها گسترش پیدا کرده و طرفدار دارد.




موضوع مطلب :

سه شنبه 91 مهر 18 :: 12:53 صبح

 


یکی از موضوعات مورد علاقه و مطالعه بنده دوران پیدایش - زندگی و نابودی دایناسورهاست. چندی پیش بعد از مدتها انتظار بالاخره کامل ترین و زیباترین و جدیدترین کتاب (و در واقع اطلس تمام رنگی) دایناسورشناسی جهان همزمان در آمریکا - انگلستان و استرالیا منتشر شد و خوشبختانه نسخه ای از آن هم به دست ما رسید.

معرفی این کتاب شگفت انگیز بماند برای بعد. نکته ای که می خواهم بگویم در حقیقت نقصی بود که در این کتاب دیدم. در بخش معرفی دایناسورهای جهان از خاورمیانه و از جمله ایران هیچ خبری نبود! تو گویی که در دوران صدها میلیون ساله زندگی دایناسورها هیچ نمونه ای از این جانوران دیرزی در خاک کنونی ایران زندگی نمی کرده است.

با ناشر کتاب تماس گرفتم و علت را جویا شدم . گفتند در طول 30 سال گذشته هیچ مطالعه مستقلی در زمینه شناخت دایناسورها در ایران صورت نگرفته و اگر هم گرفته باشد نتایح آن به شکلی آکادمیک و قابل استناد منتشر نشده است. و باز اگر هم متنشر شده باشد به اطلاع مراکز علمی آمریکا نرسیده است .

همه سایتهای موجود در زمینه علوم زمین شناسی و جغرافیایی و دیرین شناسی ایران را بررسی کردم. راست می گفتند. از پژوهش و یا حتی اعلام کوچکترین یافته ای در این زمینه تقریبا هیچ خبری نبود که نبود. تنها معلوماتی که می شد از لابلای انبوه نوشته های پراکنده موجود بدست آورد این بود که در دوران "ژوراسیک " استان کرمان کنونی جولانگاه دایناسورها بوده است و به علاوه نمونه هایی از فسیل این جانوران در مراغه نیز یافت شده است. همین!

این که دایناسورهای ایران دقیقا در چه دوران زمین شناسی و در چه قسمتی از کشور ما می زیسته اند و از چه رسته ای بوده اند اطلاعی در دست نیست. یا لااقل اینکه با پیگیری های اینترنتی چیزی دستگیر من نشد و قاعدتا در دست علاقمندان نیست.

کشور ایران دو ویژگی مهم دارد. یکی اینکه دست کم یکصد سال است که هزاران کارشناس در آن مشغول معدن کاوی و اکتشافات زیرزمینی و یا جاده کشی بوده اند و طبیعتا لااقل در حین کارشان با موارد بسیار زیادی از فسیلهای دایناسورها و آثار زندگی آنها برخورد کرده اند و دوم اینکه دانشگاه تهران و قاعدتا بخش زمین شناسی آن بعد از دانشگاه آمریکایی بیروت قدیمی ترین دانشگاه خاورمیانه است و به میزان قدمتش از آن توقع تحقیق می رود. من نمیدانم در این همه مدت زمین شناسان ایران چه می کرده اند که در زمینه معرفی این بخش از تاریخ طبیعی ایران نه یک کتاب یا تحقیق مستقلی را ارائه کرده اند و نه مطالعه ای اساسی انجام داده اند و نه نمایشگاه معتبری از بقایای دایناسورهای یافت شده در ایران را بر پا نموده اند؟ و اگر هم در این سی سال کاری کرده اند پس چرا نتایج آن را در اختیار همگان قرار نداده اند؟ بهرحال جای کشور ایران با یک میلیون ششصد هزار کیلیومتر مربع وسعت و بجای مانده از همه دوران زمین شناسی جهان و با داشتن حداقل یکصد سال سابقه کار زمین شناسی در معتبرترین اطلس شناخت دایناسورهای جهان خالیست. این جای خالی مایه شرمساری کارشناسان و استادان دیرین شناس ایرانی است و هیچ عذر و بهانه ای هم از آنها پذیرفتنی نیست.

 

پا نوشت :

نویسنده مقاله فوق در زمینه دایناسورها فیلم جالبی را ترجمه کرده است که می توانید آن را در وبلاگ نشنال جیوگرافیک فارسی ببینید . البته تصور می کنم به دلیل سرعت پایین اینترنت در ایران قابل دیدن نباشد.

 

 

 

 

کشف سنگواره دایناسور برای اولین بار در ایران 



تحقیق وبررسی برای کشف دیگر اجزای احتمالی فسیل این دایناسور و یا نمونه های مشابه درمنطقه کلات ادامه دارد.
 

آفتاب: عضوهیأت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه پیام نور مشهد روز سه شنبه درمصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: «چندی قبل در سفر پژوهشی به ارتفـاعـات کلات برای جمع آوری نمونه هایی از آمونیت ها ، یک نمونه فسیل شامل چند مهره و دنده از دایناسوری در این آمـونیت ها مشـاهده شد که بـا بررسی های انجام شده مشخص شد قدمت آن به 100 میلیون سال قبل یعنی به اواخر دوره کرتاسه (به کسر ک و سکون ر ) باز می گردد .»

به گزارش سرویس علم و فن آوری آفتاب، عبدالمجیدموسوی نیا گفت: این سنگواره ها که درمجموع کمتر از10 درصد پیکر دایناسور است برای بررسی و تشخیص دقیق به دانشگاه مـونیخ آلمان ارسال شد و محققان این دانشگاه پس از بـررسـی و تحقیق بـر روی قطعـات کشـف شـده ، این دایناسـور را از نـوع پلسـی و زوروس( plesiosaurus) شناسایی کردند.

وی گفت:«تحقیق وبررسی برای کشف دیگر اجزای احتمالی فسیل این دایناسور و یا نمونه های مشابه درمنطقه کلات ادامه دارد.»

 

کشف سنگواره دایناسور برای اولین بار در ایران

 مرجع : خبرگزاری واحد مرکزی خبر

 
تحقیق وبررسی برای کشف دیگر اجزای احتمالی فسیل این دایناسور و یا نمونه های مشابه درمنطقه کلات ادامه دارد.
 

آفتاب: عضوهیأت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه پیام نور مشهد روز سه شنبه درمصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: «چندی قبل در سفر پژوهشی به ارتفـاعـات کلات برای جمع آوری نمونه هایی از آمونیت ها ، یک نمونه فسیل شامل چند مهره و دنده از دایناسوری در این آمـونیت ها مشـاهده شد که بـا بررسی های انجام شده مشخص شد قدمت آن به 100 میلیون سال قبل یعنی به اواخر دوره کرتاسه (به کسر ک و سکون ر ) باز می گردد .»

به گزارش سرویس علم و فن آوری آفتاب، عبدالمجیدموسوی نیا گفت: این سنگواره ها که درمجموع کمتر از10 درصد پیکر دایناسور است برای بررسی و تشخیص دقیق به دانشگاه مـونیخ آلمان ارسال شد و محققان این دانشگاه پس از بـررسـی و تحقیق بـر روی قطعـات کشـف شـده ، این دایناسـور را از نـوع پلسـی و زوروس( plesiosaurus) شناسایی کردند.

وی گفت:«تحقیق وبررسی برای کشف دیگر اجزای احتمالی فسیل این دایناسور و یا نمونه های مشابه درمنطقه کلات ادامه دارد.»

کشف سنگواره دایناسور برای اولین بار در ایران

 مرجع : خبرگزاری واحد مرکزی خبر

 
تحقیق وبررسی برای کشف دیگر اجزای احتمالی فسیل این دایناسور و یا نمونه های مشابه درمنطقه کلات ادامه دارد.
 

آفتاب: عضوهیأت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه پیام نور مشهد روز سه شنبه درمصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: «چندی قبل در سفر پژوهشی به ارتفـاعـات کلات برای جمع آوری نمونه هایی از آمونیت ها ، یک نمونه فسیل شامل چند مهره و دنده از دایناسوری در این آمـونیت ها مشـاهده شد که بـا بررسی های انجام شده مشخص شد قدمت آن به 100 میلیون سال قبل یعنی به اواخر دوره کرتاسه (به کسر ک و سکون ر ) باز می گردد .»

به گزارش سرویس علم و فن آوری آفتاب، عبدالمجیدموسوی نیا گفت: این سنگواره ها که درمجموع کمتر از10 درصد پیکر دایناسور است برای بررسی و تشخیص دقیق به دانشگاه مـونیخ آلمان ارسال شد و محققان این دانشگاه پس از بـررسـی و تحقیق بـر روی قطعـات کشـف شـده ، این دایناسـور را از نـوع پلسـی و زوروس( plesiosaurus) شناسایی کردند.

وی گفت:«تحقیق وبررسی برای کشف دیگر اجزای احتمالی فسیل این دایناسور و یا نمونه های مشابه درمنطقه کلات ادامه دارد.»




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 مهر 17 :: 3:51 عصر

 

گروهی از دیرینه شناسان انگلیسی با بررسی فسیلهای گونه ای دایناسور پرنده شبیه به اژدها کشف کردند که این جانوران ترجیح می داده اند به جای پرواز روی زمین راه بروند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "پتروسائور" گونه دایناسور پرنده بوده که بین 230 تا 65 میلیون سال قبل، از اواخر دوره تریاسه تا پایان دوره کرتاسه می زیسته است.

تاکنون دانشمندان تصور می کردند که "پتروسائورها" زندگی تقریبا شبیه به زندگی پرندگان دریایی امروزی به خصوص پلیکانها داشته اند اما اکنون دیرینه شناسان دانشگاه "پورت ماوث" که نتایج تحقیقات خود را در مجله PLoS ONE منتشر کرده اند نشان دادند که این جانوران ماقبل تاریخ ترجیح می داده اند روی زمین راه بروند و دایناسورهای کوچکتر را شکار کنند.

این دانشمندان با بررسی آناتومی بقایای فسیلی گروه خاصی از "پتروسائورها" با عنوان "اژدرکیدز"که طول بالهای آنها به 10 متر می رسیده است و اصطلاح موجودات افسانه ای "اژدها" از اسم آنها گرفته شده است نشان دادند که این سوسمارهای قدیمی بیشتر از آنکه با زندگی در پرواز سازگار باشند با زندگی روی زمین سازگاری داشته اند.

 

این دانشمندان با در نظر گرفتن طول پاهای آنها و جمجمه ای و منقاری که طول آن به دو متر می رسیده است کشف کردند که این حیوانات ترجیح می داده اند با سرعت حیوانات کوچکتری را که روی خاک راه می رفته اند شکار کنند.

براساس گزارش روزنامه گاردین، این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "اژدرکیدزها نخستین بار در دهه 70 مورد مطالعه قرار گرفتند اما سبک زندگی آنها همچنان مورد مباحثه است."




موضوع مطلب :

دوشنبه 91 مهر 17 :: 3:51 عصر

 

امروزه‌ تقریبایک‌ قرن‌ از آن‌ که‌ گــرگــور مندل‌ رموز دورگــه‌سازی‌ (پرورش‌ متقاطع‌) را تشریح‌کرد، می‌گــذرد، و ژنتیسین‌های‌ عصر حاضر هنوز از یافته‌های‌ او برای‌ اصلاحات‌ ژنتیکی‌ درگــیاهان‌ و حیوانات‌ استفاده‌ می‌نمایند. اگــرچه‌ فن‌آوری‌های‌ جدید آنها را در پیش‌بینی‌ بهترنتیجه‌ آمیزش‌ گــونه‌ها جهت‌ تکامل‌ صفات‌ و پرورش‌ کارآمدتر و سریع‌تر یاری‌ می‌دهد.
از آن‌ زمان‌ تا کنون‌ که‌ (کشف‌ژنتیک‌های‌ گــرگــور مندل‌ در سال‌ 1905رخ‌ داد)، مردم‌ به‌ استفاده‌ از این‌ اصول‌برای‌ صفات‌ در سایر گــونه‌ها اقدام‌ کردنددر حالی‌ که‌ مندل‌ فقط براساس‌ آزمایش‌با گــیاهان‌ گــزارش‌ می‌کرد و چگــونگــی‌تصادفی‌ بودن‌ ویژگــی‌های‌ کیفی‌ را برای‌دیگــران‌ ثابت‌ کرده‌ بود.
حتی‌ در رابطه‌ با برجسته‌ترین‌ صفتی‌که‌ به‌ عنوان‌ مثال‌ مندلیسم‌ استفاده‌می‌شد (کوتاه‌ و بلند بودن‌ دانه‌های‌ نخودفرنگــی‌)، احتمالا اختلاف‌های‌ تشریح‌نشده‌ای‌ وجود داشت‌ که‌ به‌ صورت‌مناسب‌ طبقه‌بندی‌ نشده‌ بود. در واقع‌،در مطالعه‌ گــذشته‌نگــر، مندل‌ در انتخاب‌آنچه‌ که‌ به‌طور معمول‌ به‌ عنوان‌ یک‌صفت‌ کیفی‌ مورد توجه‌ قرار داده‌ بودبی‌نهایت‌ خوش‌ شانس‌ بود واختصاصاتی‌ را یافت‌ که‌ می‌توانست‌ دردو گــروه‌ طبقه‌بندی‌ نماید. در حالی‌ که‌کسانی‌ که‌ آثار او را دنبال‌ می‌کردند، به‌همان‌ صورت‌ موفق‌ نبودند.
طیور را معمولا با توجه‌ به‌ نوع‌ تاج‌،رنگــ‌ پوست‌ و بعضی‌ خصوصیات‌ دیگــرمی‌توان‌ طبقه‌بندی‌ کرد، اما هنگــامی‌ که‌صفات‌ تجارتی‌ نظیر وزن‌ بدن‌، میزان‌رشد، تولید تخم‌مرغ‌ و راندمان‌ تغذیه‌مورد توجه‌ قرار می‌گــیرند، این‌طبقه‌بندی‌ها غیر معمولی‌اند. بر اساس‌اسناد علمی‌ در دو یا سه‌ دهه‌ اول‌ قرن‌بیستم‌، تعدادی‌ از ژنتیسین‌ها به‌ تشریح‌تغییرات‌ در تولید تخم‌مرغ‌ ، نحوه‌تخمگــذاری‌ و اجزاء دیگــری‌ از محصول‌تخم‌مرغ‌ بر اساس‌ اصول‌ الگــوهای‌مندلی‌ شکست‌ می‌خورد، که‌ به‌ دلیل‌وجود چندین‌ لایه‌ از ژن‌های‌ کنترل‌ کننده‌رنگــ‌ بال‌ و پر است‌. حضور یک‌ ژن‌غالب‌ در یک‌ لوکوس‌ ممکن‌ است‌ اثرات‌ژن‌ها در سایر لوکوس‌ها را بپوشاند. ازطرفی‌، نوع‌ تاج‌ تا حدود زیادی‌ باالگــوهای‌ مندلی‌ تناسب‌ داشته‌ و درحقیقت‌ اولین‌ صفت‌ در طیور بود که‌برای‌ انجام‌ این‌ قبیل‌ اعمال‌ شناسایی‌شده‌ بود.
علاوه‌ بر این‌، تعدادی‌ ژن‌های‌ نهفته‌مرگــ‌آور در جوجه‌ها و سایر گــونه‌های‌پرندگــان‌ کشف‌ شده‌ بود که‌ با الگــوی‌مندلی‌ تطابق‌ داشتند. چنانچه‌تخم‌مرغ‌های‌ هچ‌ نشده‌ جهت‌ وجودجنین‌ واجد صفات‌ مرگــ‌آور شناسایی‌شود، این‌ موضوع‌ غالبانشان‌ دهنده‌ این‌است‌ که‌ هر دو والد برای‌ یک‌ ژن‌ مرگــ‌بار هتروزیگــوس‌ هستند. 25 درصد ازجنین‌ها در تخم‌مرغ‌های‌ بدست‌ آمده‌ ازاین‌ قبیل‌ جفت‌ شامل‌ نوع‌ مرگــبار جنین‌بوده‌، دو سوم‌ از جوجه‌های‌ متولد شده‌شبیه‌ والدینشان‌ هتروزیگــوس‌ خواهدبود و یک‌ سوم‌ باقیمانده‌ عاری‌ از هرگــونه‌ نقصی‌ بودند.




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 مهر 16 :: 11:53 عصر

پلانکتون‌ها (در زبان انگلیسی: Plankton) هر توده‌ای از جانداران (جانوران، گیاهان، آغازیان یا باکتری) که در لجه ی (قسمت بالای) دریا‌ها و اقیانوسها یا آب شیرین زندگی کنند گفته می شود. بنابراین پلانکتونها دسته‌ای از جانداران هستند که بر اساس ویژگی زیست بومی شان طبقه بندی شده اند نه ویژگی فیلوژنتیکی و یا تاکسونومی شان .

فیتوپلانکتون‌ها (Phytoplankton) دسته‌ای از پلانکتون‌ها هستند که قادر به خودپروردگی میباشند. انواع دیگر شامل زوپلانکتون‌ها (پلانکتونهای جانور مانند) و باکتریوپلانکتون‌ها می شوند .

موجوداتی ریز و بسیار حیاتی برای زندگی مرجانها و ماهیان هستند که لایه‌های آبی را در سطح اقیانوسها و دریاها حفط می‌کنند ولی برخی از آنها سمی شناخته می شوند مانند کشند سرخ.

Antarctic krill (Euphausia superba).jpg




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 مهر 16 :: 11:39 عصر
<   <<   6   7   8   9   10   >   
درباره وبلاگ


باسلام خدمت بازدیدکنندگان گرامی.به سایت من خوش آمدید و امید وارم از این مطالب نهایت لذت را ببرید.این سایت با به روز کردن مطالب خود سبب می شود تا سطح علمی شما تا حد بالایی ارتقا بیابد.اگر هم پیشنهاد یا انتقادی دارید در سایت بنویسید یا آن را به ایمیل:ahmadreza.nekooei@yahoo.com بفرستید.
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 10
  • بازدید دیروز: 29
  • کل بازدیدها: 207498
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
مهر 91 - ازهر زمان ازهرمکان

کلیه حقوق این وبلاگ برای ازهر زمان ازهرمکان محفوظ است