سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ازهر زمان ازهرمکان
بزرگترین سایت علمی و تفریحی
به سایت ما خوش آمدید

هشت عامل وجود دارد که بهتر است عدم وجود این علائم را در بدن خود چک کنید و در صورت داشتن یکی از آنها برای درمان آن اقدام کنید. این هشت عامل عبارتند از حلقه سیاه زیر چشم، شیارهای بزرگ و ناهنجار روی ناخن، ریزش زیاد مو، جرم خون آلود دهان و دندان، ریزش مژه و ابرو، لکه های سفید روی ناخن، وجود رگهای خونی روی چانه و التهاب پوست و التهاب دهانی.دادنا: بدن در برابر عوامل تهدید کننده سلامتی واکنش هایی نشان می دهد هر چند که همیشه این واکنش ها آشکار نیست و حتی برای نمونه در "حساسیت به گلوتن" موجود در آرد گندم حتی آزمایشهای معمول نیز ممکن است متوجه حساسیت افراد به بیماری نشود، اما با این وجود برخی از نشانه های آشکار وجود دارد که متاسفانه به دلیل عدم آشنایی عمومی و جا افتادن فرهنگ غلط «خودش خوب میشه!» به این عوامل هشدار دهنده توجهی نمی شود.
در وادی امر، توجه به این عوامل می تواند باعث درمان آسان و با هزینه اندک شود اما بی توجهی به آنها مانند بی توجهی به پوسیدگی دندان می ماند که باید هر چه زودتر درمان شود تا منجر به فساد ریشه دندان و عمل "روت کانال" یا اصطلاحاً "عصب کشی" نشود.
به گزارش موسسه بهداشت و سلامت ژاپن، هشت عامل وجود دارد که بهتر است عدم وجود این علائم را در بدن خود چک کنید و در صورت داشتن یکی از آنها برای درمان آن اقدام کنید. این هشت عامل عبارتند از:
1- حلقه سیاه زیر چشم
طبق گفته موسس بهداشت و سلامت ژاپن، حدود 110 عامل تهدید کننده سلامت عمومی بدن می تواند باعث به وجود آمدن کبودی و سیاهی دور چشم بویژه زیر چشمان باشد. به غیر از مهمترین و شایع ترین عامل آن که کمبود خواب و استراحت کافی است، استرس زیاد و افسردگی عوامل مهم ایجاد این کبودی های دور چشم هستند اما دلیل شایع دیگر به خاطر کمبود ماده ای در بدن به نام «فنول_سولفتراسفرایز» است که باعث بوجود آمدن مشکلات حرکتی و عصبی می شود. اگر وجود این حلقه های سیاه زیر چشم با استراحت کافی و وجود فضای عدم استرس از بین نرفت حتماً لازم است با پزشک در این باره مشورت کنید تا بیماری خطرناکی شما را تهدید نکند.
2- شیارهای بزرگ و ناهنجار روی ناخن
اگر روی ناخن های خود شیارهای غیر طبیعی و زمخت مشاهد می کنید می تواند نشانه عفونی شدن بدن شما یا وجود یک مشکل کلیوی در بدن شما باشد. هم چنین کمبود آهن می تواند باعث وجود این شیارها شود و همچنین کسانی که در حال پیشرفته تر شدن بیماری "ورم مفاصل" هستند روی ناخن های خود این شیارها را دارند.
3- ریزش زیاد مو
ریزش تعداد محدودی مو در روز کاملاً طبیعی است اما اگر دچار ریزش شدید مو شده اید ممکن است دچار فقر تغذیه ای شده باشید و کالری کافی به بدن خود نمی رسانید. استرس و هیجان زیاد نیز می تواند باعث ریزش بیش از اندازه مو شود. همچنین اختلال در کارکرد غده تیروئید، بیماری های پوستی، تغییر وزن زیاد و کم خونی از جمله عوامل رایج ریزش زیاد مو هستند. در زنان نیز از هر 10 زن، شش نفرشان به علت یکی از عوامل فوق دچار ریزش بیش از اندازه مو می شوند.
4- جرم خون آلود دهان و دندان
اگر هنگام مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان و یا هنگام غذا خوردن در دهان خود جرم خون آلودی مشاهده کردید و این موضوع دائماً ادامه داشت ممکن است لثه شما بیمار شده باشد. کسانی که دچار سرطان خون می شوند نیز در ابتدا دارای این نشانه های جرم خون آلود دهان و دندان می شوند. اختلال در پلاکت های خونی نیز باعث این پدیده می شود.
5- ریزش مژه و ابرو
ممکن است هنگام شستن صورت یا شانه کردن ابرو و مژه یک یا دو مو از موهای شما کنده شود و بریزد. ریزش آنها به این مقدار طبیعی است اما اگر تعداد زیادی از مژه و ابروهای شما در حال ریزش است ممکن است شما به بیماری «مدا رو سیس» دچار شده باشید که نشانه یک بیماری اختلال غده تیروئید است.
6- لکه های سفید روی ناخن
عمدتاً به خاطر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن لکه های سفید روی ناخن بوجود می آیند. همچنین کمبود کلسیم و عنصر "روی" از عوامل بوجود آمدن این لکه هاست. اگر با ناخن خود خوب رفتار می کنید و به آن ضربه نمی زنید و هنگام شستن ظرف و لباس از دستکش استفاده می کنید و باز با این وجود دارای لکه های سفید روی ناخن خود هستید بدانید که بدن شما احتمالاً دچار فقر یکی از مواد معدنی یا ویتامینی است.
7- وجود رگهای خونی روی چانه و التهاب پوست
برخی از افراد روی چانه خود رگهای خونی دارند که نشانه وجود اختلالی در سیستم گوارشی است. وجد التهابات قرمز رنگ پوست نیز نشانه اختلال در سیستم گوارشی است. اگزما و مشکلات روده ای هم عامل بوجود آمده این رگهای خونی روی چانه و التهابات پوستی است. در صورت وجود این رگها بهتر است با پزشک عمومی یا پزشک متخصص گوارش مشاور کنید.
8- التهاب دهانی
حدود دوازده درصد از افراد هر کشوری از التهابات و زخمهای دهانی رنج می برند. زخمهای دهانی می تواند به خاطر وجود استرس باشد اما اگر زخم‌ های دهانی به صورت مداوم و جدی ظاهر می شوند می توانند نشانه ابتلا به سرطان گلو و دهان باشند.




موضوع مطلب :

جمعه 91 آذر 24 :: 9:0 عصر

افتالموسکوپ (به انگلیسی: Ophthalmoscopy یا funduscopy یا fundoscopy)‏ ابزاری است که برای معاینه چشم بکار می رود. برای ارزیابی سلامت شبکیه و زجاجیه چشم، افتالموسکوپ ابزاری بسیار مهم محسوب می شود. در معاینه ته چشم با افتالموسکوپ، تورم دیسک اپتیک یا papilledema بویژه در بیماران مبتلا به سردرد، علامتی کلیدی بشمار می آید. این علامت می تواند نشانگر افزایش فشار درون جمجمه (ICP) بدلیل عواملی چون ازدیاد غیر عادی مایع درون مغزی, افزایش خوش خیم فشار درون جمجمه، و یا تومور مغز باشد. معاینات منظم چشم بوسیله افتالموسکوپ در بیماران مبتلا به دیابت (هر 6 ماه تا 1 سال) برای تشخیص زودهنگام رتینوپاتی دیابتی اهمیت خاصی دارد.

در فشار خون بالای شریانی، تغییرات شبکیه چشم در اثرفشار خون بالا می تواند نشانگرتغییرات مشابه در عروق مغزی بوده و در پیش بینی حوادث عروق مغزی (سکته مغزی ) بکار آید.                                                                                                                              تاریخچه 

اگر چه افتالموسکوپ در ابتدا در سال 1847 توسط چارلز ببیج اختراع شد، اهمیت آن تا سال 1851، هنگامی که توسط هرمان فون هلمهولتز دوباره و به طور مستقل اختراع گردید، نا شناخته باقی ماند. در سال 1915، جاش ذیل و جان پالومبو اولین افتالموسکوپ قابل حمل در دست با قابلیت نوردهی مستقیم را اختراع کردند .این ابزار، پیشگام افتالموسکوپ هایی محسوب می‌شود که هم اکنون توسط پزشکان در سراسر جهان استفاده می گردند. شرکت Welch Allyn بر پایه این اختراع بنیان نهاده شد.                                                                                             انواع 

دو نوع عمده افتالموسکوپ وجود دارد :

افتالموسکوپ مستقیم
این ابزار به اندازه یک چراغ قوه کوچک است که با عدسی‌های تعبیه شده در آن تا حدود 15 برابر توان بزرگنمایی دارد. این نوع افتالموسکوپ اغلب در طی یک معاینه فیزیکی معمول استفاده می شود.
افتالموسکوپ غیر مستقیم
این ابزار از دو بخش تشکیل شده است . بخش نخست یک منبع نور متصل به یک پیشانی بند است. بخش دیگر یک عدسی دستی کوچک می‌باشد که در افتالموسکوپی غیر مستقیم مورد نیاز است. افتالموسکوپ غیر مستقیم نمایش وسیع تری از داخل چشم را امکان پذیر می‌کند و بیشتر برای مشاهده محیطی شبکیه استفاده می شود.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                




موضوع مطلب :

جمعه 91 آذر 24 :: 8:48 عصر

 


نگاه اجمالی
هزاران سال بود که مطالعه ستارگان فقط از راه چشم انجام می‌گرفت. خوشبختانه ، عدسی سازان آلمانی در اوایل قرن هفدهم میلادی (قرن یازدهم شمسی) تلسکوپ را اختراع کردند. آنها دریافتند که با ترکیب دو عدسی می‌توان اجسام دور دست را درشت‌تر نشان داد. گالیله ، دانشمند ایتالیایی ، تلسکوپ را در اخترشناسی بکار برد و توانست چندین کشف مهم انجام دهد. او چهارمین سیاره (مشتری) را کشف کرد و همچنین نشان داد که راه شیری از میلیونها ستاره کم نور تشکیل یافته است.

 

img/daneshnameh_up/2/20/700mm_reflektor-spiegel-teleskop.jpg

 

تلسکوپ گالیله
خیلی‌ها فکر می‌کنند که گالیله تلسکوپ را اختراع کرده است، اما واقعیت این است که یک عینک ساز هلندی اول دوربین را ساخت. در واقع گالیله اولین کسی بود که در ایتالیا ساختن دوربین را یاد گرفت و با آن به آسمان نگاه کرد. برای این کار هم از پادشاه و کلیسا و ... هدیه گرفت و یک مستمری بسیار زیاد سالیانه هم به او اختصاص دادند. باز هم بر خلاف تصور خیلی‌ها ، دوربینی که گالیله با آن کار می‌کرد از دو عدسی محدب (یکی شیئی و یکی چشمی) ساخته نشده بود، بلکه عدسی شیئی (جلویی) محدب بود و عقبی یا شیئی ، مقعر بود که باعث می‌شد تصویر حقیقی تشکیل بشود و جلوتر از جایی که هست دیده شود. دوربینهای کوچک قدیمی که ممکن است شما هم داشته باشید، همین طوری هستند.
مشخصات تلسکوپ
به این تلسکوپهایی که از دو عدسی محدب استفاده می‌کنند "شکستی" یا "انکساری" می‌گویند. یعنی نور را می‌شکنند (در سرعتش تغییر ایجاد می‌کند) و با این کار نور را کانونی می‌کنند. تلسکوپ در واقع وسیله‌ای است که بخاطر جمع آوری نور بیشتر (نسبت به چشم انسان) اهمیت دارد نه به دلیل بزرگنمایی. در واقع چشم انسان کمتر از یک سانتیمتر مربع برای جذب نور (در واقع عصبهای حسی برای احساس نور) دارد. پس اگر قطر شیئی تلسکوپی مثلا 10 سانتیمتر باشد، بیشتر از سی برابر چشم آدم نور جذب می‌کند. این باعث می‌شود که اجرام خیلی کم نورتر هم دیده شوند.

پس هر چه قطر شیئی بزرگتر باشد، تلسکوپ بهتری خواهیم داشت. مشکلی که در این بین وجود دارد این است که شیشه‌هایی را که به عنوان شیئی استفاده می‌شود، نمی‌شود از یک حدی بزرگتر ساخت. خود شیشه ، نور زیادی را جذب می‌کند و تا اندازه‌ای باعث تجزیه نور هم می‌شود. هر چند که با کمک راه حلهایی توانسته‌اند عدسیهای بزرگی را تراش بدهند، اما باز هم این کار محدودیت زیادی دارد. اسحاق نیوتن اولین کسی بود که راه حلی برای این مشکل پیدا کرد.

 

 

 

نیوتن که روی نور آزمایشهای زیادی انجام داده بود، برای جمع آوری نور بیشتر (و در واقع کانونی کردن یک سطح) به جای عدسی از آینه مقعر استفاده کرد. آینه‌های مقعری که سطح آنها اندود شده‌اند. به این ترتیب ، مشکل شکست نور و ابیراهی رفع می‌شد. به کمک همین تکنولوژی است که ما امروزه می‌توانیم تلسکوپهای غول پیکر بسازیم و در اعماق آسمان جستجو کنیم. البته بعدها انواع دیگری از تلسکوپها هم بوجود امدند که اساس کار انها بر روی استفاده از آینه مقعر است و تغییرات دیگری دادند که به این بجث مربوط نمی‌شود.
کاربردهای تلسکوپ
کار اصلی تلسکوپ ، جذب تابشهای رسیده از سیاره‌ها ، ستارگان و کهکشانها است. این تابشها ممکن است به شکل موج نوری ، علامتهای رادیویی و یا اشعه ایکس باشند. برای هر تابش تلسکوپ ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخترشناسان ، با استفاده از تلسکوپ می‌توانند بسیار بیشتر از توانایی چشم ، تابشهای اجسام کم نور را آشکار کند.

برای مثال ، بزرگترین تلسکوپ نوری جهان که در روسیه است، آینه‌ای به قطر 6 متر دارد. قدرت دید آن به هنگام مشاهده ستارگان ، یک میلیون برابر قدرت چشم انسان است. همچنین تلسکوپ می‌تواند تابش حاصل از یک جسم را در مدت کمتری جمع کند. هزاران هزار ستاره کم نور را اصلا نمی‌توانیم ببینیم. در حالی که تلسکوپ ، در مدت چند ساعت عکس آنها را به دست می‌آورد.
انواع تلسکوپ
تلسکوپ شکستی
تلسکوپ بازتابی
تلسکوپ رادیویی
تلسکوپ اشعه ایکس

 




موضوع مطلب :

جمعه 91 آذر 24 :: 3:50 عصر

پیرابین یا پریسکوپ (Periscope) ابزاری است برای دیدن اشیائی که بالاتر از سطح چشم بیننده‌اند (برای نمونه در زیردریایی) یا بگونه‌ای قرار دارند که دیدن مستقیم آنها میسر نیست. این ابزار تشکیل یافته‌است از یک لوله دراز، که در هر یک از دو سر آن منشوری راستگوشه چنان قرار داده شده‌است که نور در اثر تابش کلی درونی از روی وجه بزرگتر آنها با زاویه 90c در هر منشور منحرف می‌شود، بنابراین نور از شیئی مورد نظر در راستای موازی با راستای اولیه (تابش از) شیئی ولی پائین تر. وارد چشم ناظری می‌شود.                                  پریسکوپ                                    




موضوع مطلب :

جمعه 91 آذر 24 :: 3:45 عصر

ژیروسکوپ وسیله‌ای برای اندازه‌گیری و یا حفظ جهت می‌باشد که از اصل بقای تکانه? زاویه‌ای استفاده می‌کند.[1] یک ژیروسکوپ مکانیکی همیشه یک چرخ یا دیسک چرخنده با محور آزاد دارد که می‌تواند در هر جهتی بایستد. این جهتگیری بسیار کمتر بر اثر گشتاور خارجی تغییر می‌کند که این به دلیل ممان زاویه‌ای بزرگ خود به همراه نرخ زیاد چرخش آن است. چون گشتاور خارجی توسط نگاه داشتن وسیله در یک حلقه کمینه می‌شود جهت آن تقریبا ثابت می‌ماند، صرفنظر از اینکه سطحی که وسیله روی آن قرار گرفته چقدر حرکت می‌کند. ژیروسکوپ‌های با تکنولوژی حالت جامد هم وجود دارند مانند ژیروسکوپ‌های حلقه? لیزری.

کاربردهای ژیروسکوپ شامل هدایت زمانی که قطب‌های مغناطیسی کار نمی‌کنند (مانند تلسکوپ هابل) و یا به اندازه کافی دقیق نیستند (مثل ICBM) و یا برای پایدارسازی ماشین‌های پرنده مثل هلیکوپترهای هدایت شونده توسط رادیو و یا UAVها می‌باشد. به دلیل دقت بالاتر، ژیروسکوپ‌ها همچنین در حفظ جهت در معدن کاری تونل‌ها هم به کار می‌روند.[2]

یک ژیروسکوپ                                                                                                                                                                                                                                                                   توصیف و نمودار 

در وسایل وسیستم‌های مکانیکی یک ژیروسکوپ معمولی دارای ساختاری شامل یک روتور که برای چرخیدن به یک محور متصل شده‌است، ژورنال‌های روتور بر روی یک حلقه یا حلقه داخلی نصب شده، و حلقه داخلی برای نوسان بر روی یک حلقه خارجی که خود برای نوسان نسبت به یک تکیه گاه وصل شده‌است نصب شده‌است. حلقه یا حلقه خارجی همچنین برای لولا بودن به دور یک محور که بر روی صفحه? خودش که توسط تکیه گاه مشخص می‌شود نصب می‌گردد. حلقه خارجی یک درجه آزادی چرخش دارد و محورش هم هیچ آزادی ندارد.حلقه داخلی به طوری بر روی حلقه خارجی نصب می‌شود که بر روی یک محور در صفحه خودش که همیشه بر محور حلقه خارجی عمود است لولا می‌شود.

محور چرخ دوار محور چرخش را تعریف می‌کند. حلقه داخلی دو درجه آزادی چرخش دارد و محورش هم یک درجه آزادی دارد. روتور برای چرخش به محوری متصل است که همیشه به محور حلقه داخلی عمود است. بنابراین روتور سه درجه آزادی چرخش دارد و محورش هم دو درجه دارد. چرخ به نیروی وارد بر محور ورودی با نیروی عکس العمل به محور خروجی پاسخ می‌دهد.

رفتار یک ژیروسکوپ می‌تواند به سادگی با توجه به رفتار چرخ جلوی دوچرخه درک می‌شود. اگر چرخ از محور عمود به سمت چپ متمایل شود لبه جلوی چرخ هم به سمت چپ می‌چرخد. به عبارت دیگر چرخش بر روی یک مورد چرخ چرخان، چرخش در محور سوم را موجب می‌شود.

یک flywheel ژیروسکوپ می‌چرخد و یا مقاومت می‌کند بسته به اینکه حلقه خارجی در ساختار آزاد یا بسته باشد. مثال‌های از وسایل با حلقه خارجی آزاد می‌تواند ژیروسکوپ‌های با مرجع جهت(attitude reference gyroscope) باشند که برای اندازه گیری زاویه در راستای سه محور مختصات(yaw, roll, pitch ) در یک فضاپیما و یا هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مرکز جرم روتور می‌تواند در یک موقعیت ثابت باشد. روتور به صورت همزمان توانایی چرخش به حول یک محور و نیز ارتعاش به حول دو محور دیگر را داراست و بنابراین به جز مقاومت ذاتی اش به دلیل اسپین روتور می‌تواند به طور آزادانه در هر جهتی به حول نقطه? ثابت بچرخد. برخی ژیروسکوپ‌ها جایگزین‌های مکانیکی برای یک یا چند عنصر به کار رفته در این ساختار دارند. برای مثال روتور چرخان می‌تواند در یک سیال معلق شود به جای اینکه به صورت لولا به یک حلقه نصب شود. یک ژیروسکوپ کنترل ممان (CMG) مثالی از یک وسیله با حلقه خارجی ثابت است که بر روی هواپیما با هدف تامین و یا نگهداری یک زاویه? وضعیت مناسب و یا جهت را با استفاده از نیروی مقاومت ژیروسکوپ استفاده می‌کند.

در برخی انواع خاص حلقه خارجی و یا معادلش می‌تواند حذف شود تا روتور تنها دو درجه آزادی داشته باشد. در برخی انواع مرکز جرم می‌تواند از محور نوسان فاصله داشته باشد و بنابراین مرکز جرم و مرکز تعلیق ممکن است یکی نباشد.

 تصویری متحرک از یک ژیروسکوپ                                                                                                                                                                                                                                                       ژیروستات 

ژیروستات نوعی دیگر از ژیروسکوپ است. اولین ژیروستات توسط لرد کلوین(Lord Kelvin) ساخته شد تا حالت پیچیده? حرکت یک حجم چرخان زمانی که تحت یک صفحه? افقی آزاد گذاشته شود مثل یک top spun در پیاده رو و یا یک دوچرخه یا حلقه بر روی خیابان نشان می‌دهد. این وسیله شامل یک چرخ سنگین است که در داخل یک پوشش جامد قرار گرفته‌ است. رفتار این وسیله بر روی یک میز و یا اشکال مختلف تعلیق و یا تکیه گاه برای نمایش وضعیت‌های خاص بر خلاف قوانین معمل تعادل استاتیکی که به دلیل رفتار ژیرواستاتیکی چرخ و نامرئی داخلش وقتی که سریع بچرخد به کار می‌رود.

 یک ژیروسکوپ در حال کار که هر سه محور آن آزاد هستند.روتور جهت محور چرخش خود را صرف نظر از جهتگیری فریم خارجی حفظ می‌کند.                                                                                                                           




موضوع مطلب :

جمعه 91 آذر 17 :: 8:17 عصر

عَدَد (یا شماره) یکی از مفاهیم پایه? ریاضیات است. در آغاز عدد برای شمارش و اندازه‌گیری به کار می‌رفت ولی بعدها ریاضی‌دانان مفهوم آن را توسعه دادند و مفهوم عدد صفر، عدد منفی، عدد موهومی و عدد مختلط را ابداع کردند. عملیات ریاضی شامل روش های خاصی است که یک یا چند عدد را به عنوان ورودی دریافت و یک عدد را به عنوان خروجی تولید میکند. عملیات یکانی تنها یک عدد را به عنوان ورودی دریافت و تولید یک عدد خروجی میکند. برای مثال، عملیات شمارش یک عملیات یکانی است که به یک عدد صحیح عدد یک را اضافه میکند و در نتیجه دنباله عدد 4 میشود 5.عملیات دوتایی (باینری) دو عدد ورودی دریافت و یک عدد خروجی تولید میکند. نمونه هایی از عملیات دوتایی(باینری) عبارتند از: جمع، تفریق، ضرب، تقسیم و توان .مطالعه عملیات عددی را حساب مینامند.        طبقه بندی اعداد 

انواع مختلف از اعداد در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اعداد به مجموعه ها طبقه بندی شده است. این مجموعه ها عبارتند از: مجموعه اعداد طبیعی مجموعه اعداد صحیح مجموعه اعداد کسری مجموعه اعداد حقیقی مجموعه اعداد مختلط.             تاریخ پیدایش عدد 

در آغاز، مفهوم عدد بسیار محدود بود. حتی اعداد را تا 2 بیشتر نمی‌توانستند بشمارند. برای عدد، مرزی برای شمار داشتند. برای نمونه، زمانی در بسیاری جاها، مرز شمار، عدد 6 بود. تا 6 می‌شمردند و پس از آن را «بسیار» می‌گفتند. هنوز هم در بسیاری زبان‌ها «هفت» به معنای بسیار است. در زبان فارسی، ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: «هفت بار گز کن، یک ‌بار پاره کن.» در این ضرب‌المثل، منظور دقیقاً هفت بار عمل کردن نیست، بلکه منظور این است که پس از عمل «بسیار»، نتیجه بگیر. در زبان روسی نیز ضرب‌المثلی به این مفهوم وجود دارد که «هفت نفر منتظر یک نفر نمی‌مانند» که باز هم منظور این است که تعداد زیادی منتظر یک نفر نمی‌مانند. همچنین در داستان‌ها، وقتی از پادشاهی صحبت می‌شود که در قصری است که هفت برج و بارو دارد، و یا هفت دریا، هفت سرزمین، هفت آسمان و ... همه جا «هفت» به معنای بسیار به کار رفته‌است.

عدد سیزده نیز چنین سرنوشتی دارد. دوازده را «دوجین» می‌گفتند و چون پس از آن را نمی‌شناختند، روی آن نام «دوجین شیطانی» گذاشتند. از اینجا، عدد سیزده نحس شد. چرا که پس از دوازده برای آن‌ها ناشناخته بود و خبر از ابهام و تاریکی می‌داد. البته پیشامدها یا روایت‌هایی هم به نحسی سیزده کمک کرد. مثلاً روایتی هست مبنی بر این که در شام آخر، نفر سیزدهم به عیسای مسیح خیانت کرد و او را لو داد. وگرنه عدد 13 با عددهای دیگر هیچ تفاوتی ندارد. (نمونه‌های دیگری هم از این‌گونه، برای برخی عددها داریم. چهل چراغ به معنای درست 40 چراغ نیست. هزار پا به معنای این نیست که این جانور 1000 پا دارد.)

برخی عددها هم نشانه? عددشماری بوده‌است. دست پنج انگشت دارد و اغلب چیزها را به یاری انگشتان دست و پا می شمردند. واژه? پنج از پنجه گرفته شده است. زیرا پنجه دارای 5 انگشت است. در زبان فارسی، واژه? سی با واژه? سه، هم‌ریشه است. همین‌طور چهل با چهار، پنجاه با پنج و ... ولی واژه? بیست، هیچ ربطی به واژه? «دو» ندارد. این نشانه? آن است که عدد 20 به معنای مجموعه? انگشتان دست و پاست و در زمان‌های دور، مبنای عددشماری بوده‌است. در زبان فرانسوی به بیست می‌گویند «وَن» که هیچ ربطی به (دو=deux) ندارد. به جز آن، به هشتاد می‌گویند «چهار بیست تا» و به نود می‌گویند «چهار بیست تا و ده تا». تنها در دوره‌ای از پیشرفت تمدّن به بی‌پایان بودن عددهای طبیعی پی‌بردند و به عنوان نمونه، اقلیدس (سده سوّم پیش از میلاد) ثابت کرد که تعداد عددهای اوّل، بی‌نهایت است.                                                                                                                 گونه‌های نوشتاری اعداد انگلیسی/فارسی/عربی 

طریقه نوشتن اعداد در فارسی و عربی به یک شکل است اما کشورهای عربی تقریبا در 50 سال گذشته مدل نوشتن اعداد به سبک غربی و انگلسی را بیشتر بکار می‌برند. آنها می گویند نوشتن اعداد بصورت انگلسیی تکامل یافته اعداد به سبک عربی/فارسی است. اروپاییان تا حدود 500 سال قبل از سبک نوشتن اعداد رومی بصورت I. II.III IV.VI ,... استفاده می‌کردند که در نوشتن اعداد چند رقمی بزرگ کار سختی بود. آنها 500 سال قبل برای اولین بار نوشتن اعداد را به سبک فارسی/عربی بکار گرفتند و آنرا بهبود بخشیدند بنابراین نوشتن اعداد به سبک انگلیسی در واقع مغایرتی با نوشتن فارسی ندارد و بیگانه با نوشتار عربی / فارسی نیست. به جدول نگاه کنید تفاوت اعداد در نوشتن عربی/فارسی با انگلیسی بسیار اندک است. امروزه در تمام جهان حتی در چینی و هندی اعداد را به سبک انگلیسی می‌نویسند.

                                                                       جدول مقایسه ارقام                          




موضوع مطلب :

جمعه 91 آذر 17 :: 8:3 عصر

پدیده? کِشَند یا جزر و مد اساساً زاییده نیروی گرانش کره ماه است، آشکار است که دریاها در سنجش با خشکی‌های زمین نرمش‌پذیری بیشتری دارند و از این روی در برابر نیروی کشش ماه کمتر ایستادگی می‌کنند، به همین مناسبت توده‌های آب در زیر پای ماه انباشته می‌گردند و پدیده‌ای را به نام «برکشند» (مد) ایجاد می‌کنند.

هم‌زمان با «برکشند» رو به ماه، «برکشند» دیگری در آن سوی کره زمین ایجاد می‌گردد بدین‌سان که آبهای آن سوی کره زمین که از ماه بدورند، کمتر متأثر گردیده و به اصطلاح عقب می‌مانند و آب-توده کلانی را ایجاد می‌کنند، بنابراین روزانه هر نقطه از سطح دریا دوبار دستخوش برکشند و دو بار هم دستخوش «فروکشند» (جزر) می‌گردد.

                                                                                                                                                                                خلیج فاندی به هنگام مد.                                                                                                  خلیج فاندی به هنگام جزر.

بنابراین، به‌طور میانگین بازه زمانی میان دو برکشند و فروکشند پیاپی 12 ساعت و 5/25 دقیقه است، درست نیمه زمانی که طول می‌کشد، تا ماه ظاهراً یک دور کامل گرد زمین بپیماید یعنی 24 ساعت و 51 دقیقه.

کشند همراه با حرکت ظاهری ماه از افق شرقی ناظر، به سمت افق غربی او پیش می‌روند.

اثر گرانش خورشید در کشند نسبت ‏به ماه در رده دوم اهمیت‏ برخوردار است، زیرا بازه آن بیشتر (فاصله خورشید از زمین یکصد و پنجاه میلیون کیلومتر) است، از این‌رو نسبت نیروی کشندزای خورشید تنها پیرامون 7 درصد نیروی ماه است.

هنگامی که نیروهای کشندزای ماه و خورشید هماهنگ عمل می‌کنند، مثلاً هنگام ماه نو که هر دو در یک طرف زمین هستند، جزر و مدها در بیشینه خود هستند و به نام کشند فنری یا «مه‌کشند» (spring tide) نامیده می‌شود، حد دیگر وقتی است که خورشید و ماه باهم زاویه 90 درجه (تربیع) می‌سازند در این هنگام جزر و مد را به کمینه و به کشندهای کوچک یا «که‌کشند» (neap tide) بدل می‌سازند.

نزدیکی ماه نیز تأثیری در بلندی کشند دارد، هنگامی که ماه در فرودینه (حضیض) زمینی قرار دارد نیروی کشندزای آن به اندازه 20% بیش از حد عادی است.

گرانش ماه سبب می‌شود افزون بر آماسیدن آبهای کره زمین، خشکی‌ها نیز دستخوش تورم گردند که در سنجش با آماس آبها نامحسوس است.

نیروی برآمده از گرانش ماه و لنگری که از جانب انباشته شدن آبها به وجود می‌آید، سبب می‌شوند چرخش محوری زمین به آرامی ایست (ترمز) کند و بدین‌سان بر طول شبانه‌روز زمینی می‌افزایند.

بررسی خطوط رشد و نمو سنگواره‌های مرجانی بیانگر آن است که در 350 میلیون سال پیش طول شبانه‌روز حدود سه (3) ساعت کوتاهتر از شبانه‌روز کنونی بوده و طول سال خورشیدی به چیزی حدود 400 روز افزون می‌گردیده است.

بررسی‌هایی که از روی پیشینه‌های بجا مانده از خورشیدگرفتگی‌ها و ماه گرفتگیهای گذشته به اجام شده، نشان می‌دهد که روند افزایش طول روزهای زمینی ‏0016% ثانیه در هر سده است.

جنگل‌های حَرّا در هنگام فروکشند. جزیره قشم، ایران




موضوع مطلب :

پنج شنبه 91 آذر 16 :: 7:4 عصر

در گذشته انسان به روش های مختلفی ارتباط برقرار می کرده است.                                                                                        یکی از این روش ها نام رسانی ایرانیان درزمان هخامنشیان به وسیله ی چاپار بوده است.چاپار ها مسیر های طولانی از یک شهر به شهر دیگر را طی کرده و نامه ها را به مقصد می رساندند.                                                                                                       یکی دیگر از این روش ها که سرخ پوستان ساکن آمریکا برای ارتباط انجام می دادند،تولید دود بوده است.آن ها با درست کردن آتش دود تولید کرده و با دیگر قبیله ها ارتباط برقرار می کردند.                                                                                                               دریا نوردان قدیمی هم با روشی مانند گذاشتن نامه در یک بطری و انداختن آن در دریا با کشتی های دیگر ارتباط بر قرار می کردند.       روش های دیگری هم وجود داشتند مانند:فرستادن نامه با کبوتر،فرستادن نامه با تیر و کمان،زدن تبل و . . .  .                             




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 آذر 12 :: 10:42 عصر

شیوه های ارتباطی از گذشته تا حال

1- نامه های پستی


باوجود روش های مدرن ارتباطات در دنیا ، به طور منظم نامه پستی هنوز هم یکی از قدرتمند ترین ابزار برای یک ارتباط غیر مستقیم نقش و جایگاه ویژه در بین مردم را دارد . با ید توجه داشته باشیم که نامه های پستی از یک قابلیت ویژه برخوردارند که می توان از آن به عنوان یک سند بهره جست .درگذشته نامه ها جایگاه خوب و عاطفی در زندگی مردم ایفای نقش می کردند و یکی از ابزار های مهم ارتباطی محسوب می شد .

2- تلفن ثابت

یکی از ابزار های ارتباطی غیر مستقم و کلامی رایج در دنیاست که می تواند نقش بسیار مهمی در ارتباط دوسویه داشته باشد .باوجود پهناور بودن کره خاکی این امکان برای همه مردم وجود دارد که بتوانند در سرتا سر دنیا ارتباط برقرار نمایند .

ضبط صدا توسط تلفن ثابت یکی از فرایند های پیام پست الکترونیکی است .که نشان می دهد زمانی که شما در منزل یا محیط اداره حضور ندارید این امکان وجود دارد که شما پیغام پستی خود را دریافت کنید .

3- دستگاه های فکس


یک ابزار ارتباطی غیر مستقیم و غیر کلامی که دارای تکنولوژی ارسال متن و تصویر در هر موقعیت جغرافیایی می تواند باشد . و شما برای این کار نیار به یک خط تلفن ثابت دارید تا بتوانید ارتباط برقرار نمایید امروزه از این ابزار بیشتر در محیط اداری و برای کسب و کار استفاده می شود . سرعت بالا و ارسال پیام متنی و تصویری از ویژگی ها این فناوری می باشد .

4- تلفن همراه - موبایل

تلفن همراه یکی از ابزار های ارتباط کلامی ، غیر مستقم و سیار می باشد ، تلفن همراه برای ارتباطات بر روی یک شبکه سلولی از یک سایت یا یک مرکز کنترل ماهواره ای هدایت می گردد برای درک بهتر از این موضوع به طور جداگانه به کارکردهای تلفن همراه می پردازیم .

ناگفته های این مطلب که باید جداگاه ارائه شود

1- روزنامه ها و مطبوعات

2- تلویزیون

3- رادیو

4- اینترنت

 




موضوع مطلب :

یکشنبه 91 آذر 12 :: 9:32 عصر

به بومیان قاره آمریکا سُرخ‌پوست گفته می‌شود که از نژاد زردند ولی پیش‌تر می‌پنداشتند که یک گروه نژادی جداگانه‌اند. کریستوف کلمب پنداشته بود که اینان هندی اند، از این‌رو امروزه در بیشتر زبان‌های اروپایی ایشان را هندی می‌خوانند. گاهی در زبان فارسی هم ایشان را هندی‌های آمریکا می‌خوانند. غلام‌حسین مصاحب در دائرةالمعارف فارسی آنان را «هندی‌شمردگان» (یعنی کسانی که هندی شمرده             یک نقاشی از گروه‌های نژادی گوناگون بومی قاره آمریکا در اوایل سده بیستم میلادی.                                                                                                                                                                         پیشینه 

ورود سرخ‌پوستان به قاره آمریکا را در حدود سی هزار سال پیش برآورد کرده‌اند.این اقوام در هنگام سرما و یخبندان از آسیا و از تنگه? برینگ وارد قاره? جدید شده‌اند.در سواحل کالیفرنیا بقایای آتش روشن شده‌ای را یافتند که داده‌های باستان شناسی مشخص کرد که در این رویداد به 25000 سال پیش باز می‌گردد.زندگی مدرن و شهرنشینی در آمریکای باستان از حدود سالهای برابر با میلاد مسیح آغاز می‌شود و در سال 800 میلادی تمدن مایا به اوج شکوفایی خود می‌رسد.درسال‌های پس از آن تمدن‌های دیگری مانند اولمک و آزتک در آمریکای شمالی و تمدن اینکاها در آمریکای جنوبی سالهای درخشانی را بویژه در زمینه? معماری و هنر تجربه می‌کنند.با ورود اروپاییان در سال 1492 به دنیای جدید به رهبری کریستف کلمب نه تنها از علم و تمدن اروپاییان چیزی به سرخ‌پوستان داده نشد بلکه درپی کشتارهای انجام شده تمدن‌های اینکا و آزتک کم کم رنگ باخت و به نابودی دچارشد.[1] سرخ‌پوستان با ورود اروپاییان با بیماریهای همه‌گیر[نیازمند منبع]، نابودی فرهنگ[2] و از دست رفتن خاک[نیازمند منبع] روبرو شدند.

جنگجویان سرخ‌پوست معمولا نامی برگرفته از خصلت‌های حیوانات دارند. اسامی چون «گاو نشسته»، «اسب دیوانه» و «خرس ایستاده» نام‌هایی پرافتخار در تاریخ سرخ‌پوستان هستند.[3]

درصد سرخ‌پوست‌ها در کشورهای آمریکای لاتین.                                                                                                                                                                                                                                            هنر 

هنر در میان سرخ‌پوستان آمریکا مخصوصا در تمدن مکزیک اهمیت بسزایی داشت.دوره? هنری در مکزیک از 1500 پیش ازمیلاد آغاز و تا قرن 16 یعنی زمان فتح مکزیک بدست کورتیس اسپانیایی ادامه می‌یابد.که اوج آن در دوره 300 تا 900 میلادی بوده‌است.هنر اصلی ایشان پیکر تراشی و تندیس سازی بود و امروزه تندیس‌ها و صورتک‌های بسیاری از آن دوره که به‌نظر می‌رسد کاربرد مذهبی داشته‌است بجای مانده.          تمدن و معماری 

در گوشه و کنار قاره آمریکا آثار بایسته‌ای از تمدنهای بشری بچشم می‌خورد که در میان آنها نام تمدن تئوتی هواکان و تمدن قوم مایا بویژه در چیچن ایتسا، تمدن اولمک و تمدن اینکاها و در نهایت آزتکها شهرت بیشتری دارد.بیشتر این شهرت به دلیل معماری‌های شگفت انگیزی ست که از ایشان باقیمانده‌است.وجود بناهای بلند و با شکل هندسی سیار دقیق مانند بنای مونته آلبان در مکزیک که شباهت بی نظیری با زیگوراتهای مشرق زمین دارد و نیز هرم چیچن ایتسا که مانند هرم مصر مخروطی و البته کمی زیباتر است بهمراه رصد خانه کراکول (ساخته شده در 1250 میلادی) که کاملا مشابه رصدخانه‌های امروزی ست شهرت بیشتری دارد.در آمریکای جنوبی نیز ال دورادو یا شهر گمشده? طلا و شهر باستانی کوسکو در پرو از دوره تمدن اینکاها شناخته شده ترند.اکثر این بناها مخصوصا در حوالی مکزیک با سرستون‌ها و زیباییهای شگرفی تزیین شده‌اند..[4]

 




موضوع مطلب :

جمعه 91 آذر 10 :: 11:15 عصر
1   2   >   
درباره وبلاگ


باسلام خدمت بازدیدکنندگان گرامی.به سایت من خوش آمدید و امید وارم از این مطالب نهایت لذت را ببرید.این سایت با به روز کردن مطالب خود سبب می شود تا سطح علمی شما تا حد بالایی ارتقا بیابد.اگر هم پیشنهاد یا انتقادی دارید در سایت بنویسید یا آن را به ایمیل:ahmadreza.nekooei@yahoo.com بفرستید.
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 0
  • بازدید دیروز: 14
  • کل بازدیدها: 206916
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
آذر 91 - ازهر زمان ازهرمکان

کلیه حقوق این وبلاگ برای ازهر زمان ازهرمکان محفوظ است