سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ازهر زمان ازهرمکان
بزرگترین سایت علمی و تفریحی
به سایت ما خوش آمدید

 

شناسنامه
نام کامل آریستوکلس
لقب افلاطون (Πλ?των) به معنای تنومند
مکتب افلاطونی
تاریخ تولد 427 پ. م
زادگاه آتن، یونان
تاریخ مرگ 348 پ. م
محل مرگ آتن، یونان
تأثیرگرفته از پارمنیدس، فیثاغورث،
سقراط
تأثیرگذار بر ارسطو، فلوطین
، آگوستین، سهروردی
استادان سقراط
شاگردان ارسطو، کسنوفان
تألیفات جمهوری، قوانین، فایدون،
ضیافت، تئایتتوس













































بخشی از مجموعه مقاله‌های:
افلاطون


















افلاطون یا پلاتون (به یونانی باستان: Πλ?των,‏ با تلفظ: Plát?n) ‏(428/427 پ. م. تا 348/347 پ. م) دومین فیلسوف از فیلسوفان بزرگ سه‌گانه? (سقراط، افلاطون و ارسطو) یونانی‌است. که در میان این سه او بود که پایه‌های فلسفی فرهنگ غرب را بنا گذاشت.[نیازمند منبع] تاثیر او بر فلسفه? اسلامی نیز قابل توجه‌است.








محتویات





زندگی [ویرایش]


افلاطون در آتن در سال 427 قبل از میلاد در یک خانواده? متشخص آتنی متولد شد. او دو برادر و یک خواهر تنی داشت و دو برادر ناتنی که یکی از ازدواج اول شوهر دوم مادرش بود و دیگری حاصل این ازدواج بود. وی در بیست سالگی برای تکمیل معارف خود شاگرد سقراط شد. این مصاحبت و شاگردی به مدت ده سال ادامه یافت. پس از اعدام سقراط در 399، افلاطون آتن را ترک کرد. او برای چندین سال در شهرهای یونان و کشورهای بیگانه به گردش پرداخت. پس از سفری به سیسیل در سال 388 به آتن بازگشت و مکتبی فلسفی ایجاد کرد که به نام آکادمی مشهور است. تعلیمات وی در آن‌جا بر اثر دو بار سفری که در سال 366 و 361 به سیسیل داشت به تعویق افتاد. افلاطون در سال 347 درگذشت و رهبری آکادمی را به خواهرزاده خود که شاگردش نیز بود، واگذاشت.

آکادمی [ویرایش]


افلاطون در سال 387 پیش از میلاد آکادمی را در مکانی به همین نام بنا کرد تا به طور فراگیر به آموزش خردورزی و پژوهش در این زمینه بپردازد. ارسطو به مدت 20 سال شاگرد آکادمی و پس از آن استاد بود. در آکادمی، رشته‌های گوناگونی شامل ستاره‌شناسی، زیست شناسی، هندسه، اخلاق و کلام آموزانده می‌شد.





مهم‌ترین کتابی که از افلاطون به جای مانده رساله? جمهور است.




موضوع مطلب :

جمعه 91 آبان 12 :: 12:17 عصر

درباره وبلاگ


باسلام خدمت بازدیدکنندگان گرامی.به سایت من خوش آمدید و امید وارم از این مطالب نهایت لذت را ببرید.این سایت با به روز کردن مطالب خود سبب می شود تا سطح علمی شما تا حد بالایی ارتقا بیابد.اگر هم پیشنهاد یا انتقادی دارید در سایت بنویسید یا آن را به ایمیل:ahmadreza.nekooei@yahoo.com بفرستید.
نویسندگان
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 27
  • بازدید دیروز: 14
  • کل بازدیدها: 207146
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
افلاطون - ازهر زمان ازهرمکان

کلیه حقوق این وبلاگ برای ازهر زمان ازهرمکان محفوظ است